Friday, July 30, 2010

SEKETIKA DI KAMPAR (PART 2)


kisah ni sambungan SDK (PART1). kalau tadi gambaran hati aku yg begitu bahagia sb hidup berdikari, tk dk campurtangan orang lain. Bila pindah ja ke Kedah...aduh, lain yang dicari, lain lak yang dapat. apa lagi...jiwa kacau la. Mula la tingat perjalanan hidup masa kat Kampar. Padan muka aku. Masa tu tak dapat buat apa dah. Apa lagi...ambik pen mula la mengarang. Ni kiranya curahan hati, rasa penyesalan mintak tukar balik Kedah la!


Hidupku dulunya ceria
balik rumah sewa sentiasa senyum
gembira bercerita peristiwa lama
dari kisah Parameswara
sampai hal Ekonomi Rumahtangga
bila suka kita ketawa
bila duka sama-sama hiba
rasa nak mengata....
sorang dengar, sorang lagi bercerita
penat di sekolah tidak terasa
masaalah tak pernah kekal lama
boring-boring sikit
kita layari internet

kenalan bertimbun-timbun
ada yang pendek badan gedempol
ada yang main bola sampai Sabah sana
tapi...
semua tak kekal lama
apalah nasib kita

Nah! sukanya jadi orang bujang
hidup sorang dengan teman-teman
masaalah sikit saja
tak payah pening kepala

Tapi kini.......
Hidupku semakin berubah
tiada lagi masa untuk bercerita
tentang Parameswara dan Ekonomi Rumahtangga
semuanya sudah terbatas
aku tak lagi bebas
apa yang aku alami dulu
semuanya sudah lepas
hidup bagaikan terkurung
kerja rumah bertimbun-timbun
tiada siapa nak dengar cerita
tiada siapa lagi nak berbicara
aku hanya menjadi pendengar mereka
aku hanya jadi penghuni boneka

Aduh! pedih tidak terperi lagi
ingin sekali aku kembali
pada kehidupan yang lalu
bersama teman yanng memahami
walaupun dia moody
namun, jiwaku tidak terbelenggu begini.



istimewa untuk norsiah mohamed hanid





No comments:

Post a Comment